Sunday 28 June 2015

Khasiatnya Kismis Kepada Manusia

Makanan yg digalakkan untuk anak-anak.


KISMIS lazimnya popular ketika musim perayaan untuk dijadikan campuran kek, biskut atau mufin tetapi mungkin kurang dijadikan sajian ringan seharian.

Barangkali ia dianggap kurang mengenyangkan namun hakikatnya, kismis memang kaya dengan pelbagai khasiat, menjadikannya sesuai bukan saja untuk kanak-kanak malah golongan dewasa.

Menurut pakar pemakanan klinikal, Tan Yen Sing, khasiat kismis meliputi pelbagai aspek termasuk dari segi kandungan kalori dan antioksidan serta membantu penjagaan gigi.

“Kismis adalah sumber antioksidan yang baik manakala pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijirin penuh membantu menyediakan perlindungan daripada beberapa masalah berkaitan penuaan.

“Antioksidan didapati pada kismis dikenali sebagai catechin adalah daripada keluarga antioksidan yang sedia diserap. Bahan terbabit membantu untuk meningkatkan kesihatan usus besar. Selain kismis, ia boleh ditemui dalam epal dan anggur serta minuman seperti coklat dan teh.

“Selain itu, kismis menyediakan kandungan potassium dan serat. Ia turut mengandungi fruktosa iaitu gula buah semula jadi iaitu sumber tenaga yang baik,” katanya pada sesi taklimat mengenai kebaikan kismis yang didatangkan dari California, Amerika Syarikat, di ibu negara, baru-baru ini.

Untuk mereka yang prihatin mengenai penjagaan berat badan, kismis tidak mengandungi sodium, lemak mahupun kolesterol apatah lagi ia mudah dijadikan sajian seharian.


Bagi mendapatkan kandungan serat yang baik, disarankan pengambilan dua sajian kismis setiap hari. Menurut anggaran, suku cawan kismis bersamaan dengan satu sajian buah-buahan.

Menurutnya, kismis juga boleh membantu untuk memerangi masalah plak gigi dan penyakit gusi.

Amalkan Permakanan Sunnah Dari Peringkat Kecil

No comments:

Post a Comment